Mariënheem oost (hectometer 24.0 - 27.0)

Er is besloten de hieronder beschreven maatregelen in Mariënheem oost af te laten vallen. Hier stond oorspronkelijk de aanleg van een bajonetkruispunt gepland. Uit onderzoek naar de effecten op verkeersveiligheid, de leefbaarheid (oversteekbaarheid, barrièrewerking) en de bereikbaarheid, blijkt dat de kosten niet te verantwoorden zijn, ondanks het relatief hoge aantal weggebruikers. Bovendien wordt in de verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal onderzoek gedaan naar een rondweg van de N35 bij Mariënheem.

Omdat deze bajonetkruispunten niet doorgaan maar er de wens is om op korte termijn ook in Mariënheem de verkeersveiligheid te verbeteren, worden kleinschalige en tijdelijke maatregelen onderzocht, om de verkeersveiligheid hier op de korte termijn toch te verbeteren. Zodra hier meer over bekend is, komt dit op deze pagina te staan. 

Oorspronkelijke (afgevallen) plannen

Voor dit deel van de N35 is Plaatselijk Belang Mariënheem zeer actief betrokken geweest bij het opstellen van de plannen. De oplossing met het bajonetkruispunt is aangedragen door hen. Andere aangedragen wensen zijn: ervoor zorgen dat men niet via de berm de parallelweg op kan rijden om de file te omzeilen, alle gronden goed bereikbaar via de parallelwegen, bestaande wandelroute van de Keizerveldweg naar de Kroepeweg behouden en een snelheidsverlaging op het nieuwe bajonetkruispunt. Door de aanleg van een bajonetkruispunt en parallelweg, kunnen een aantal in- en uitritten worden en de aansluiting van de Keizersveldweg op de N35 worden opgeheven.

De (afgevallen) maatregelen

  • De aanleg van een bajonetkruispunt net buiten de bebouwde kom, inclusief veilige oversteekplaatsen voor fietsers.
  • De aanleg van een parallelweg aan de noordzijde.
  • Het opheffen van een aantal in- en uitritten.
  • De aansluiting van de Keizerveldweg op de N35 wordt opgeheven. Het blijft mogelijk om via de Keizerveldweg de parallelweg op te rijden.
  • Bij het nieuwe kruispunt gaat de snelheid van 80 naar 50 km per uur.

De gemeente Raalte onderzoekt de mogelijkheden van een aansluiting van het bedrijventerrein Het Fiester op de N35.

Geheel ontwerp downloaden

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.