Op het hele traject worden algemene maatregelen uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Op een aantal trajecten zijn er daarnaast ook specifieke oplossingen. Veel overleg en onderzoek heeft tot aanpassing van de oorspronkelijke plannen geleid. Maatregelen in deeltraject Haarle worden verder onderzocht en vallen buiten dit project. De provincie pakt de uitwerking van het kruispunt Bos/Knooppunt Raalte verder op. In deeltraject Dalfsen zijn er alleen de algemene maatregelen en in Nijverdal werkt de gemeente Hellendoorn de oplossing van een ongelijkvloerse kruising verder uit.
Algemene maatregelen
- Paaltjes langs de weg of een heg maken het gevaarlijk doorsteken via de berm van de N35 naar de parallelweg niet meer mogelijk. Dit is al gebeurd.
- Reflectoren die de scheiding van de rijbanen duidelijk maakt zijn in het midden van de weg geplaatst.
- Bomen die te dicht bij de weg staan worden gekapt.
- Een aantal oversteekplaatsen van recreatieve routes wordt naar veiligere plekken verplaatst.
Specifieke maatregelen op de deeltrajecten Heino Noord, Heino Raalte, Mariënheem West en Mariënheem Oost:
- We leggen nieuwe stukken parallelweg aan.
- Er komen nieuwe (bajonet-) kruispunten.
- In- en uitritten van woningen, bedrijven en percelen die nu gevaarlijke situaties veroorzaken omdat ze rechtstreeks op de weg aansluiten worden opgegeven en men kan in de toekomst gebruik maken van de nieuwe stuken parallelweg.
- Landbouwverkeer, fietsers en voetgangers kunnen in de toekomst op de bajonet kruispunten in 2 keer de weg over te steken.