Nieuws

  • Van schetstekening naar voorlopig ontwerp

    31-08-2017

    In de zomer is ingenieursbureau Arcadis gestart met het uitwerken van de schetsontwerpen van de maatregelen tot een voorlopig ontwerp. Eind december worden deze voorgelegd aan de bestuurders zodat zij kunnen besluiten welke maatregelen uitgevoerd worden. Niek Meijerink, projectmanager van Arcadis vertelt hoe dat ontwerpproces in zijn werk gaat.  

    Er komt namelijk nogal wat bij kijken. “We gaan eerst alle wensen, eisen en randvoorwaarden die eerder zijn opgehaald bekijken. We zoeken vervolgens naar de best mogelijke oplossing die ook zoveel mogelijk bijdraagt aan de verkeersveiligheid en verwerken dat in een eerste versie van een voorlopig ontwerp. Deze eerste versie wordt vervolgens voorgelegd aan de belanghebbenden die kunnen reageren op de ontwerpen.”

    Onderzoeken
    De wensen vanuit de omgeving zijn heel belangrijk, het ingenieursbureau moet met nog meer zaken rekening houden. Niek vertelt: “We kijken ook welke gevolgen het ontwerp op de omgeving heeft. Ligt er een sloot waar straks een parallelweg moet komen? Dan moet er een nieuwe plek voor de sloot komen. Datzelfde geldt voor het effect op diersoorten, planten en bomen. We doen nu allerlei onderzoeken, zodat we een goed beeld krijgen van de haalbaarheid van een ontwerp en het effect op de verkeersveiligheid.”  

    De wensen van de omgeving en de uitkomsten van de onderzoeken worden afgewogen en waar mogelijk verwerkt in een tweede versie van het voorlopig ontwerp dat eind december voorgelegd wordt aan de bestuurders. Een flinke uitdaging. En wat Niek daar zo leuk aan vindt? “We werken met een groot team aan dit project, zowel ontwerpers als onderzoekers. Er dan voor kunnen zorgen dat de maatregelen die we uitwerken een bijdrage leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid en ook gedragen worden door de mensen die er uiteindelijk gebruik van maken. Ja, het is echt een leuk project om te doen!”

     

  • 11 september start milieukundig onderzoek

    31-08-2017

    Vanaf 11 september nemen onderzoekers bodemmonsters af op de plekken waar de maatregelen gepland staan. Dit onderzoek duurt ongeveer vijf weken. Doel van het onderzoek is om de milieukundige kwaliteit van de bodem te meten. Onderzoekers boren met een handmatige boor een gat van maximaal één meter diep. Zij nemen monsters van de grond mee om te analyseren.

    Dit milieukundige onderzoek wordt nu gedaan omdat het informatie geeft over de kosten en haalbaarheid van de maatregelen. Bovendien is het nodig om vergunningen aan te kunnen vragen. In de komende maanden zullen vaker onderzoekers in het gebied te zien zijn.

     

  • 12 september 2017 informatiemarkt N35 Wijthmen-Nijverdal in Raalte

    31-08-2017

    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen willen samen de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal verbeteren. Met verschillende maatregelen worden de belangrijkste knelpunten aangepakt. Op 12 september 2017 organiseren de partners gezamenlijk een informatiemarkt om geïnteresseerden bij te praten over de uit te werken plannen.

    Informatiemarkt
    De informatiemarkt over het project N35 Wijthmen-Nijverdal is op 12 september 2017 tussen 18.00 en 21.00 uur in de Foyer van het Hoftheater in Raalte. Medewerkers van Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeenten geven uitleg over de verschillende maatregelen, zoals het aanleggen van parallelwegen, opheffen van erfaansluitingen op de N35 en de aanpassing van kruispunten. Er is geen vast programma, geïnteresseerden kunnen de hele avond binnenlopen.

    Uitwerking tot voorlopig ontwerp
    Dit najaar worden de schetsontwerpen uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp. Direct belanghebbenden worden betrokken bij deze uitwerking. In december 2017 besluiten bestuurders welke maatregelen uitgevoerd gaan worden. De uitvoering van de maatregelen start in 2018.

    Gezamenlijke aanpak
    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen werken samen om de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal te verbeteren. Daarnaast zijn de doorstroming op de weg en de leefbaarheid in de omgeving belangrijke aandachtspunten. Rijkswaterstaat en de gemeenten voeren de maatregelen uit.

  • Uitwerking extra alternatief Mariënheem oost vervalt

    13-07-2017

    Aanpak verkeersveiligheid N35 Wijthmen - Nijverdal

     

    Persbericht

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen willen samen de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal verbeteren. Met verschillende maatregelen, die dit najaar worden uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp, worden de belangrijkste knelpunten aangepakt. Bij Mariënheem oost zou een uitwerking plaatsvinden voor een extra alternatief met een nieuw kruispunt ter hoogte van de komgrens. Vanwege de verwachte hoge aanlegkosten hebben de bestuurders  besloten om deze niet uit te werken tot een voorlopig ontwerp. Het andere alternatief voor Mariënheem oost en het extra alternatief met een nieuw kruispunt bij Mariënheem west worden wel uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp.

    Mariënheem oost
    Voor het oplossen van de belangrijkste knelpunten is een budget van 15 miljoen euro beschikbaar. Voor Mariënheem oost is een alternatief ontwikkeld met een parallelweg die via een bestaand kruispunt aansluit op de N35. Op verzoek van de gemeente Raalte zou een extra alternatief worden uitgewerkt waarbij de parallelweg aansluit op de N35 via een nieuw aan te leggen kruispunt net buiten de kom van Mariënheem. Dit extra alternatief is duurder. Het is Plaatselijk Belang Mariënheem en de gemeente Raalte niet gelukt om extra geld te organiseren voor de aanleg van het extra alternatief in Mariënheem oost. Daarom hebben de bestuurders besloten om deze uitwerking te laten vervallen.

    Mariënheem west
    Voor Mariënheem west is een alternatief ontwikkeld met een parallelweg die via het bestaande kruispunt van de Hooilandweg aansluit op de N35. Op verzoek van de gemeente Raalte wordt een extra alternatief uitgewerkt waarbij de parallelweg via een nieuw kruispunt aansluit op de N35. Voor de uitvoering van dit alternatief moet extra geld worden georganiseerd. De uitwerking van dit extra alternatief gaat door: Rijkswaterstaat brengt de extra kosten en het effect op de verkeerveiligheid en de doorstroming van dit extra alternatief in beeld. Als de resultaten gunstig zijn, zal wethouder Wagenmans van gemeente Raalte, zich sterk maken voor het vrijmaken van extra middelen en hiervoor een verzoek neerleggen bij de gemeenteraad.

    Gezamenlijke aanpak
    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen werken samen om de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal te verbeteren. Daarnaast zijn de doorstroming op de weg en de leefbaarheid in de omgeving een belangrijk aandachtspunt. Rijkswaterstaat en de gemeenten voeren de maatregelen uit.

     

  • Flora- en faunaonderzoek langs N35 tussen Wijthmen en Nijverdal

    01-05-2017

    Persbericht

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Rijkswaterstaat doet komende weken flora- en faunaonderzoek langs de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. De bomen langs de weg en de parallelwegen worden onderzocht op de aanwezigheid van broednesten en eekhoorns. ’s Avonds en ‘s nachts wordt gekeken naar de aanwezigheid van vleermuizen en hun vliegroutes. Het flora- en faunonderzoek is een van de voorbereidende onderzoeken die nodig zijn om de omgeving in kaart te brengen. Ze zijn onderdeel van de planuitwerking voor het voorlopig ontwerp.

    Onderzoek in uitvoering
    Onderzoekers bekijken aan beide kanten van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal vanaf de berm, parallelweg of fietspad met verrekijkers de bomen op zoek naar broednesten en eekhoorns. Ze hebben veiligheidskleding aan en zijn goed zichtbaar. Het onderzoek vindt in mei plaats, omdat dit het moment is dat vogels broeden.

    Het onderzoek naar vleermuizen vindt plaats vanaf mei tot en met het najaar gedurende de avond en nacht. In deze periode worden de vliegroutes, de kraamplekken en de overwinteringsplekken in kaart gebracht. Onderzoekers dragen veiligheidskleding en gebruiken zo nodig zaklampen.

    Uitwerking varianten naar voorlopig ontwerp
    Rijkswaterstaat werkt de voorgestelde varianten verder in detail uit. Hiervoor zijn diverse voorbereidende onderzoeken nodig, zoals het in kaart brengen van kabels en leidingen, grondonderzoek en het flora- en fauna onderzoek. Binnenkort selecteert Rijkswaterstaat een ingenieursbureau dat later dit jaar een voorlopig ontwerp oplevert. Belanghebbenden worden naar verwachting in de tweede helft van dit jaar bij de uitwerking van het voorlopig ontwerp betrokken.

    Doorlooptijd wettelijke procedures
    Voordat de veiligheidsmaatregelen uitgevoerd kunnen worden, doorlopen we een aantal wettelijke procedures. Denk aan het wijzigen van bestemmingsplannen en het nemen van verkeersbesluiten. Op een aantal procedures kunnen zienswijzen, bezwaar en beroep worden ingediend. Zodra dit gaat spelen, informeren we hierover. Om op tijd de procedure te starten is het noodzakelijk om daarvoor alle noodzakelijke onderzoeken uit te voeren. Daarom start Rijkswaterstaat in deze fase met de onderzoeken.

  • Rijkswaterstaat, provincie Overijssel, gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen

    03-02-2017

    Persbericht

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Maatregelen verkeersveiligheid N35 Wijthmen-Nijverdal geselecteerd voor uitwerking

    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen willen samen de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal verbeteren.
    Met verschillende maatregelen worden de belangrijkste knelpunten aangepakt. De maatregelen zijn verdeeld over een aantal deeltrajecten waarvoor bijeenkomsten zijn georganiseerd en belanghebbenden hun ideeën hebben ingebracht. Dit heeft geleid tot aanpassing van de maatregelen. In de komende maanden worden ze uitgewerkt en dan wordt duidelijk welke maatregelen daadwerkelijk in uitvoering gaan.
    Daarnaast is subsidie aangevraagd om kavelruil in te zetten met als doel het aantal oversteekbewegingen te verminderen en daarmee de verkeersveiligheid op de N35 te verbeteren.

    In meepraatbijeenkomsten hebben de belanghebbenden per deeltraject hun ervaring over verkeersonveilige situaties en mogelijke oplossingen hiervan gedeeld. Randvoorwaarde bij deze bijeenkomsten was dat de oplossingen passen binnen het totaalbudget van 15 miljoen euro, de verkeersveiligheid verbeteren en de doorstroming niet verminderen. Alle reacties en ideeën zijn beoordeeld. Dit heeft geleid tot aanpassing van de maatregelen of tot volledig nieuwe maatregelen.

    Maatregelen aangepast
    Er is goed geluisterd op de meepraatbijeenkomsten. Voor de meeste knelpunten is de oorspronkelijke maatregel gewijzigd of helemaal vervangen door een andere maatregel. De bestuurders hebben in december besloten om voor elk knelpunt één maatregel uit te werken.
    Uitzondering hierop zijn de deeltrajecten ten oosten en ten westen van Mariënheem. Vanwege de complexe situatie rond Mariënheem worden daar voor elk knelpunt twee maatregelen uitgewerkt.
    Op basis van deze nadere uitwerking wordt duidelijk of er voldoende budget is om alle maatregelen uit te voeren. De laagst geprioriteerde maatregelen kunnen mogelijk afvallen.
    Voor de maatregel bij knooppunt Raalte (Kruispunt Bos), een ongelijkvloerse kruising, hebben de provincie Overijssel en de gemeente Raalte een ontwerp gemaakt. Over de verdere uitwerking hiervan is overleg tussen provincie, gemeente Raalte en het Rijk. De maatregel bij Nijverdal werkt de gemeente Hellendoorn zelf uit.

    Kavelruil biedt kansen
    Er is subsidie aangevraagd om kavelruil in te zetten met als doel het aantal oversteekbewegingen te verminderen. De kavelruil wordt pas opgestart als zeker is dat de subsidie wordt verleend. Medio 2017 wordt hierover een besluit verwacht.
    Kavelruil draagt bij aan het realiseren van de projectdoelstelling: het vergroten van de verkeersveiligheid op de N35. Door kavelruil komen erf- en veldkavels van dezelfde eigenaar aan één kant van de weg te liggen. Dit leidt tot een vermindering van het aantal oversteekbewegingen door landbouwverkeer.

    Hoe nu verder?
    De komende maanden worden opnieuw bijeenkomsten per deeltraject georganiseerd. De belanghebbenden ontvangen daar informatie over de (nieuwe) maatregelen en over wat er met hun inbreng is gedaan. Tijdens de verdere uitwerking van de maatregelen blijven de partijen in gesprek met de deelnemers van de bijeenkomsten. Na het doorlopen van de benodigde procedures gaan de eerste maatregelen in 2018 in uitvoering.

    Gezamenlijke aanpak
    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen willen de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal verbeteren. Daarnaast zijn de doorstroming op de weg en de leefbaarheid in de omgeving een belangrijk aandachtspunt. Rijkswaterstaat en de gemeenten voeren de maatregelen uit.

    Andere N35-projecten
    Naast dit project bestaan er nog twee andere projecten op delen van de N35.
    Met een wegverbreding naar 2x2 rijstroken en viaduct met op- en afritten bij de Kroesenallee, verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming op de N35 Zwolle - Wijthmen. Dit jaar gaat de uitvoering van start.
    Ook tussen Nijverdal en Wierden wordt de N35 een autoweg met gescheiden rijbanen en 2x2 rijstroken. Dit project verkeert in de planstudiefase.

  • Rijkswaterstaat, provincie Overijssel, gemeente Raalte, Hellendoorn en Dalfsen

    21-07-2016

    Persbericht

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Meepraatbijeenkomsten aanpak knelpunten N35 Wijthmen-Nijverdal

    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen willen samen de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen-Nijverdal verbeteren. Met 15 maatregelen worden de grootste knelpunten aangepakt. De maatregelen zijn verdeeld over een aantal deeltrajecten waarvoor bijeenkomsten worden georganiseerd en belanghebbenden hun ideeën kunnen inbrengen.

    Doel van de bijeenkomsten is om het draagvlak voor de geplande maatregelen bij de belanghebbenden te peilen en om ervaringen en ideeën op te halen om de maatregelen te verbeteren. ‘Welke ervaringen hebben de aanwezigen met de verkeersveiligheid op de N35 en welke ideeën zijn er om deze voorgestelde maatregelen te verbeteren?’ is de centrale vraag. Belanghebbenden kunnen hierover meedenken binnen de randvoorwaarden van het budget van 15 miljoen euro en het effect op de verkeersveiligheid.

    Ideeën meteen digitaal vastgelegd
    Voor drie deeltrajecten heeft de eerste bijeenkomst plaatsgevonden: dat waren Mariënheem west, Mariënheem oost en Haarle. Telkens gingen ruim twintig belanghebbenden aan de slag met het delen van hun ervaring over verkeersonveilige situaties en mogelijke oplossingen hiervan. Sluipverkeer, onduidelijke belijning, vermenging van snel en langzaam verkeer op parallelwegen zijn veel gehoorde onderwerpen. Mogelijke ideeën die werden genoemd zijn het plaatsen van verkeerslichten en snelheidsborden. Maar ook het aanleggen van rotondes en fietstunnels. Alle ervaringen en ideeën werden meteen genoteerd op digitale kaarten, waarmee de partners aan de slag gaan om de plannen waar nodig te verbeteren.

    Hoe nu verder
    Rijkswaterstaat en de partners gaan per deeltraject de ideeën beoordelen of deze passen binnen de randvoorwaarden en deze desgewenst meenemen in de oplossing. In september starten de andere deeltrajecten. Daarna vinden vervolgbijeenkomsten plaats en kunnen de belanghebbenden zien wat met hun inbreng is gedaan. In 2017 wordt besloten welke maatregelen worden uitgevoerd. De uitvoering van enkele maatregelen start in 2017. Deze zijn dan in 2018 afgerond. Voor andere maatregelen moet eerst een aantal procedures worden doorlopen. Daardoor zijn deze naar verwachting in 2019 of later afgerond.

    Gezamenlijke aanpak
    Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en de gemeenten Raalte, Hellendoorn en Dalfsen willen de verkeersveiligheid op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal verbeteren. Daarnaast zijn de doorstroming op de weg en de leefbaarheid in de omgeving een belangrijk aandachtspunt. Rijkswaterstaat en de gemeenten voeren de maatregelen uit.

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .